• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Finvoicer

Finvoicer

  • Palvelut
    • Sähköinen taloushallinto
    • Laskujen elinkaari
    • Maksuhuomautus
    • Perintä
    • Pikaperintä
    • Laskurahoitus
    • Kirjanpito
    • Palkanlaskenta
    • Talousneuvonta ja arvonmääritykset
  • Ohjelmat
    • Finvoicer
    • Finvoicer 247
    • Finvoicer BI
    • HelpostiLasku
  • Ajankohtaista
  • Meistä
    • Meille töihin
  • Tilaa tunnukset
  • Kirjaudu
    • Finvoicer
    • Finvoicer247
    • HelpostiLasku
  • Kirjaudu sisään

5 yleistä kysymystä kirjanpidosta

23.2.2023

Mitä on  kirjanpito? Onko kirjanpito pakollista? Kuinka kauan kirjanpito pitää säilyttää? Mikä on tilinpäätös? Mitä tarkoittaa yhdenkertainen kirjanpito? Nämä ovat todella yleisiä kysymyksiä kirjanpitoon liittyen! Sen takia kysyimmekin kysymykset taitavilta taloushallinnon ammattilaisilta ja keräsimme selkeät ja lyhyet vastaukset alle.

Mitä on kirjanpito?

Kirjanpito on lakisääteinen velvoite. Sen tarkoituksena on tuottaa hyödyllistä tietoa yrityksen taloustilanteesta.

Kirjanpito kertoo yrityksen johdolle sen, onko yrityksen toiminta kannattavaa. Myös muut sidosryhmät hyötyvät kirjanpidosta. Esimerkiksi rahoittajat ja tavarantoimittajat tarvitsevat tietoa tilinpäätöksestä.

Yrityksellä on erilaisia liiketapahtumia, joista muodostuu tositteita, esim. laskut, kuitit ja tiliotteet. Kirjanpidossa nämä tositteet kirjataan säännöllisesti ylös ja kirjausten pohjalta voidaan tehdä tilinpäätös. Kirjanpitoa tarvitaan myös budjetin ja kassavirtaennusteiden tekemiseen.

Kirjanpidossa kannattaa kääntyä osaavien ammattilaisten puoleen. Esimerkiksi Finvoicerin palveluvalikoimasta voit valita juuri sinulle sopivan kirjanpitokokonaisuuden.

Onko kirjanpito pakollista?

Kirjanpitolain mukaan kirjanpito on pakollista kaikille, jotka harjoittavat liiketoimintaa ja ammattitoimintaa. Kirjanpitoa täytyy siis tehdä, jos sinulla on esimerkiksi

  • toiminimi
  • kommandiittiyhtiö
  • avoin yhtiö
  • osakeyhtiö
  • yhdistys
  • osuuskunta
  • säätiö

Kirjanpitovaatimukset ovat hieman erilaisia yhtiömuodosta ja yrityksen koosta riippuen. Suosittelemmekin turvautumaan asiantuntijoiden apuun kirjanpitoasioissa!

Kuinka kauan kirjanpito pitää säilyttää?

Kirjanpitolaki määrää, että kirjanpitoaineisto pitää huolellisesti säilyttää 6–10 vuotta.

Lain mukaan tilinpäätös, toimintakertomus, kirjanpidot, tililuettelo sekä luettelo kirjanpidoista ja aineistoista on säilytettävä vähintään 10 vuotta tilikauden päättymisestä.

Tilikauden tositteet, liiketapahtumia koskeva kirjeenvaihto sekä muu kirjanpitoaineisto on säilytettävä vähintään 6 vuotta sen kalenterivuoden päättymisestä, jona tilikausi päättyy.

Jos et ole ihan varma aineiston säilytysajoista tai sinulla on jotain muuta kysyttävää kirjanpidosta, kannattaa varmistaa asia asiantuntevalta kirjanpitäjältä!

Mikä on tilinpäätös?

Tilinpäätös kertoo yrityksesi tuloksen ja varallisuustilanteen. Kyseessä on siis hyödyllinen raportti niin sinulle kuin viranomaisille ja muille yrityksesi sidosryhmille.

Tilinpäätös tehdään kirjanpidon perusteella tilikauden päätteeksi. Yrityksen koko, yhtiömuoto ja toimiala vaikuttavat siihen mitä tilinpäätökseen sisältyy. Esimerkiksi pienyrityksillä tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma ja liitetiedot.

Tilinpäätös kannattaa jättää taloushallinnon ammattilaisten huoleksi. Finvoicer auttaa tässä mielellään!

Mitä tarkoittaa yhdenkertainen kirjanpito?

Yhdenkertainen kirjanpito on maksuperusteista. Kirjaukset tehdään siis sen päivän kohdalle, kun tilille tulee tai tililtä lähtee rahaa. Liiketapahtumiksi kirjataan tulot, menot, korot ja verot sekä omaan käyttöön otettu raha. Yhdenkertaisessa kirjanpidossa tilikausi on aina kalenterivuosi.

Kirjanpitolain mukaan yhdenkertaista kirjanpitoa voi tehdä, jos enintään yksi alla olevista edellytyksistä täyttyy

  • taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa
  • liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 000 euroa
  • tai yrityksen palveluksessa on keskimäärin yli kolme henkilöä

Yhdenkertainen kirjanpito sopii siis yleensä aloittelevalle toiminimiyrittäjälle. Suosittelemme kuitenkin, että jo yritystaipaleen alussa käännyt kirjanpidon ammattilaisten puoleen. Näin kirjanpitosi pysyy aina ajan tasalla ja sinä voit keskittyä omaan osaamiseesi.

Kiitos Finvoicerin ammattilaisille – Zorica, Niina, Mikko, Sofia ja Aleksei – vastauksistanne!

KOKEILE FINVOICERIA ILMAISEKSI

Tutustu myös näihin artikkeleihimme:

  • Asiakastarina: Muutos.net
  • 5 yleistä kysymystä kirjanpidosta
  • Mistä on kyse YEL-uudistuksessa?
  • Asiakastarina: Miss Group
  • Kun asiakas ei maksa – 5 vinkkiä

Kategoriassa: Ajankohtaista Avainsanoilla: kirjanpito, laskutusohjelma, taloushallinto, yhdenkertainen kirjanpito

Ensisijainen sivupalkki

Footer

Finvoicer Group Oy

Puutarhakatu 53, 20100 Turku
Hämeenkatu 5 A, 33100 Tampere
Sepänkatu 4, 40720 Jyväskylä
Tietosuojaseloste

Asiakaspalvelu

Arkisin 9.00 – 16.30
Puh. 02 6510 0650
asiakaspalvelu@finvoicer.fi

Myynti

Arkisin 9.00 – 16.30
Puh. 02 6510 0655
myynti@finvoicer.fi

Tekninen tuki

Arkisin 9.00 – 16.30
Puh. 02 6510 0656
tuki@finvoicer.fi

Palvelumme

  • Laskun elinkaaripalvelu
  • Maksuhuomautuspalvelu
  • Laskurahoituspalvelu
  • Kirjanpitopalvelu
  • Palkanlaskentapalvelu
  • Talousneuvonta ja arvonmääritykset

Ohjelmistot

  • Finvoicer – Automatisoitu laskutusohjelma
  • Finvoicer 247 – Asiakkaillesi rakennettu maksamisen onlinepalvelu
  • Finvoicer BI – Pureutuvat talousluvut tulosjohtamiseen ja analysointiin
  • HelpostiLasku – Helppo laskutusohjelma pienyritykselle

Seuraa Finvoiceria sosiaalisessa mediassa ja pysy mukana uusimmissa ominaisuuksissa ja päivityksissä:

© Finvoicer Oy   |   Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}