Onko asiakkaalle tarjottu lounas edustuskulu? Vai kenties neuvottelukulu? Edustuskulut – mitä kaikkea niihin voi laittaa? Ja voiko edustuskuluja vähentää verotuksessa?
Näihin usein kysyttyihin kysymyksiin löydät Finvoicerin kirjanpitäjien vastaukset alta.
Mitä ovat edustuskulut?
Edustuskuluihin kuuluvat sellaiset menot, jotka liittyvät yrityksen ulkopuolisiin tahoihin, esimerkiksi asiakkaisiin tai yhteistyökumppaneihin.
Edustuskuluja kertyy yleensä oman toimiston ulkopuolella.
Mitä voi laittaa edustuskuluihin?
Jos luot tai pidät asiakassuhteita yllä tarjoamalla asiakkaallesi hieman paremman lounaan, annat asiakkaillesi liikelahjoja tai vuokraat tilan edustustilaisuutta varten, joka ei ole kaikille avoin, on kyseessä yleensä edustuskulu.
Edustuskuluista 50% on vähennyskelpoisia verotuksessa. Huomaa kuitenkin, että arvonlisäveron osuus ei ole vähennyskelpoinen.
Mitä ovat neuvottelukulut?
Neuvottelukuluista on kyse yleensä silloin, kun menot liittyvät yrityksen omaan henkilökuntaan tai yrityksen sisäisiin neuvotteluihin. Näihin voi kuulua tapaaminen esimerkiksi kirjanpitäjän tai asiantuntijan kanssa.
Neuvottelukulut liittyvät yleensä omalla toimistolla tapahtuvaan toimintaan.
Mitä voi laittaa neuvottelukuluihin?
Omalla toimistolla tarjotut palaverikahvit ja -pullat ovat hyvä esimerkki kuluista, jotka kirjanpidossa merkitään neuvottelukuluiksi. Joskus myös asiakaspalavereihin liittyvät tavanomaiset ja kohtuulliset kulut voidaan laskea neuvottelukuluiksi.
Neuvottelukulut ovat kokonaan vähennyskelpoisia.
Miten erottaa neuvottelu- ja edustuskulut?
Karkeasti jaoteltuna edustustilaisuuksissa tarjoilu on pääasiassa ja neuvottelutilaisuuksissa tarjoilu on toissijaista. Koska neuvottelu- ja edustuskulut on välillä haastava erottaa toisistaan, ota aina kuitit ja dokumentit talteen tilaisuuksista.
Tositteelta on hyvä näkyä
- keitä tilaisuudessa oli mukana
- millaisesta tilaisuudesta oli kyse
- missä tilaisuus pidettiin
Asiantunteva kirjanpitäjä auttaa sinua määrittelemään kuuluuko kulut laittaa edustus- vai neuvottelukuluihin.
Moderni tilitoimisto – sähköinen kirjanpito
Finvoicer on täydellinen valinta yrityksenne tilitoimistoksi, mikäli haette osaavaa, nykyaikaista ja sähköiseen taloushallintoon sekä kirjanpitoon erikoistunutta tilitoimistoa. Sähköinen kirjanpito tarkoittaa meillä Finvoicerilla sitä, että kaikki kirjanpitoon liittyvä aineisto siirtyy sähköisesti aina alkuperäisestä laskusta tilinpäätökseen asti ja kuitit voitte lähettää meille kuvina.
Lue lisää kirjanpidon ulkoistamisesta tästä linkistä.
Lue seuraavaksi
Onko sinulla kysyttävää Finvoicerista?
Juuso Varttinen
Account Manager
Autan mielelläni sinunkin yritystäsi, ota yhteyttä!