Mitä tehdä, kun asiakas ei maksa laskuaan? Kysymys on kovin yleinen ja asiakaspalvelussammekin tähän usein vastataan. Perintäpäällikkömme Leena tiimeineen kokosi viisi vinkkiä hyödyksenne!
Varmista, että lasku on lähetetty ja tarkista laskun sisältö
Kun asiakas ei maksa, ensimmäiseksi on hyvä varmistaa, että
- olet varmasti lähettänyt laskun
- lasku on mennyt varmasti perille
- laskulta löytyvät oikeat ja tarpeelliset tiedot
- lasku on lähetetty oikeaan osoitteeseen
Laskutusohjelmasta on tässä iso hyöty. Laskutusohjelman avulla minimoit virheet ja voit monesti tarkistaa laskun seurantatiedot, eli voit nähdä onko lasku mennyt perille esimerkiksi asiakkaan sähköpostiin.
Laskutusohjelman myötä on hyvä ottaa käyttöön myös verkkolaskutus. Verkkolaskut ovat perillä asiakkaallasi nopeasti ja turvallisesti ja samalla oma kassankiertosi nopeutuu! Finvoicer-laskutusohjelmaa voit testata veloituksetta 30 päivää tästä linkistä.
Kontaktoi asiakas
Toiseksi ota yhteyttä itse asiakkaaseesi! Syitä laskun maksamatta jäämiseen on monia,eli selvitä mistä on kyse. Voi olla, että lasku on vain unohtunut tai kadonnut matkalla, laskunmaksussa on tapahtunut joku virhe, esimerkiksi virheellinen viite, tai asiakkaasi on vaikka sairastunut eikä ole vain pystynyt laskuasioita hoitamaan.
Jos asiakas ei ole pystynyt maksamaan laskua kassavirtaongelmien takia, voitte yhdessä selvittää miten on paras jatkaa asian kanssa. Ehkä voitte sopia, että eräpäivää hieman siirretään tai asiakas maksaa vain osan laskusta ensin.
Joka tapauksessa asiakkaasi varmasti arvostaa, kun olet häneen henkilökohtaisesti yhteydessä!
Lähetä maksumuistutus
Jos et saa asiakastasi kiinni tai lasku on edelleen maksamatta, kolmas keino on lähettää maksumuistutus. Maksumuistutuksen lähettämistä ei tarvitse pelätä, niiden lähettäminen tarvittaessa kuuluu normaaliin asiakassuhteeseen. Kuten aiemmin mainitsimmekin, joskus asiakas on vain unohtanut koko laskun ja maksumuistutuksen avulla saat suorituksen pian tilillesi!
Jos sinusta silti tuntuu, että asiakassuhteesi voi kärsiä siitä, että aloitat muistutusprosessi, voit aina ulkoistaa maksumuistutus- ja perintäpalvelut. Esimerkiksi Finvoicerilla voit valita juuri sinulle sopivat palvelut tai ulkoistaa halutessasi koko laskutusprosessin.
Siirrä lasku perintätoimistolle
Neljäntenä keinona on laskun siirtäminen vastuulliselle perintätoimistolle. Perintätoimet voidaan aloittaa, kun asiakas ei ole maksanut maksumuistutuksenkaan jälkeen. Laskutusohjelmista voit monesti lähettää laskut suoraan perintään, eli perintäprosessin aloitus on nopeaa.
Asiantunteva ja vastuullinen perintätoimisto huolehtii perintätoimista tästä eteenpäin, eli sinä voit huolehtia muista asioista!
Finvoicerin perintäpalveluista ja case-esimerkeistä voit lukea lisää tästä linkistä.
Käytä laskurahoitusta
Viides keino saada laskut maksetuksi on käyttää laskurahoitusta. Tämä on erityisen järkevää silloin kun asiakkaalla on pitkät maksuaika tai laskutettava summa on poikkeuksellisen iso.
Esimerkiksi rakennustyömailla toimivat alihankkijat törmäävät usein tilanteeseen, joissa laskujen maksuaika on vähintään 30 päivää. Jos laskut vielä maksetaan myöhässä, voi
Laskurahoitus onnistuu, kun
- lasku on riidaton
- tuote tai palvelu on toimitettu
- lasku ei ole erääntynyt
Finvoicerilla voit rahoittaa myös yksittäisiä laskuja. Jos haluat tietoa laskurahoituksesta, me Finvoicerilla autamme mielellämme!
Varaa tästä linkistä sinulle sopiva aika, niin asiantuntijamme soittaa sinulle!